Stresem nazywamy sytuację trudną, która wytrąca jednostkę ze stanu równowagi i zakłóca jej spokój. Charakteryzuje się ona tym, że w zetknięciu z nią nie można zastosować znanych sobie, wcześniej wypróbowanych sposobów reagowania, zachować się automatycznie.

Stres jest obecny w życiu każdego człowieka. Przygotowując się do matury stajecie wobec takich wydarzeń, jak egzamin maturalny, wybór przyszłej drogi życiowej, dostanie się na wymarzoną uczelnię, praca. Z całą pewnością doświadczycie wielu trudnych, stresorodnych sytuacji. Ważne jest, żebyście byli przygotowani do radzenia sobie z wyzwaniami.

Normal 0 21

Sytuacja stresowa to z reguły wydarzenie odbierane jako zagrażające. Zagrożenie może polegać na przewidywanej utracie (lub nie zdobyciu) czegoś cennego, co ma dla konkretnego człowieka wagę. Im większą subiektywną wartość ma to, co można utracić, tym silniejsze jest przeżywanie stresu. Poczucie zagrożenia wiąże się z oceną własnych możliwości poradzenia sobie z trudną sytuacją. Jeśli uzna się, że nie można sprostać takiej sytuacji, to będzie ona przeżywana jako sytuacja stresowa, zagrażająca. Im bardziej człowiek czuje się pewny swoich możliwości sprostania sytuacji trudnej, tym stres jest mniejszy.

 

Prawie wszyscy przeżywają egzamin maturalny jako stres. Egzaminowi maturalnemu nadaje się szczególną rangę, bo:

  • świadectwo maturalne to symbol dorosłości,
  • to przepustka do dalszego kształcenia się (przynajmniej w niektórych dziedzinach),
  • to wyjątkowa klasówka, która trwa dłużej niż zwykła klasówka; obejmuje duży zakres materiału; odpowiadanie przed komisją to nie to samo, co odpowiadanie w klasie,
  • od początku szkoły średniej słyszy się: Pamiętaj, przed tobą matura!

 

Wagę, doniosłość i niezwykłość matury podkreśla też studniówka, specjalne audycje radiowe czy piosenki nadawane specjalnie dla maturzystów.

Większość ludzi traktuje maturę jako coś niezwykłego, czego oczekuje się z ciekawością i lękiem. To właśnie nasze wyobrażenia, waga i znaczenie, jakie przypisuje się maturze, potęgują napięcie.

 

Nie tylko sama matura może być zagrożeniem. Można obawiać się kompromitacji, niespełnienia czyichś oczekiwań (np. rodziców), okazania się nie dość dobrym, gorszym niż inni.

 

Dla niektórych ten niepokój może być uzasadniony, jeśli słusznie uważają, że nie przykładali się do nauki. Dla innych może być lękiem obiektywnie nieuzasadnionym, wynikającym bardziej z braku zaufania do siebie, z mylnych wyobrażeń o samym egzaminie oraz o sobie i swoim funkcjonowaniu w sytuacji trudnej.

 

Kluczowym pojęciem we współczesnym rozumieniu stresu jest pojęcie zasobów. W odniesieniu do matury są to:

  • Wiedza, którą uczeń musi się wykazać (świadomość dobrego opanowania materiału do egzaminu dodaje pewności siebie, poczucie kontroli nad sytuacją zmniejsza niepokój).
  • Informacja, na czym polega egzamin, jaki zakres materiału obejmuje, jak są formułowane pytania (próbne matury), kto jest w komisji egzaminacyjnej, na co egzaminatorzy zwracają uwagę.
  • Świadomość tego, co można zrobić w razie niepowodzenia, jakie są możliwości poprawki, co można ze sobą zrobić do czasu kolejnego podejścia, może jest ktoś, kto pomógłby w powtórce materiału, podsunął skuteczniejsze metody uczenia się.
  • Wsparcie społeczne. Może to być uspokajająca, choć rzeczowa, postawa rodziców. Okolicznością sprzyjającą jest również poczucie, że jest się w grupie „takich samych, jak ja”. Napięcie można odreagować w grupie, pomagać sobie w nauce, dzielić się skutecznymi strategiami przyswajania i utrwalania wiedzy, rozmawiać o własnych lękach, dowiadywać się, że inni też się boją, wymieniać się sposobami redukowania napięcia.

 

MATURZYSTÓW NIE ZASKAKUJE STRESOWE WYDARZENIE.

MOGĄ SIĘ DO NIEGO PRZYGOTOWAĆ!

 

 

 

JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM?

 

 

DBAJ O CIAŁO, DBAJ O PSYCHIKĘ!

 

NIE GARDŹ WIEDZĄ!

Gromadź ją, szukaj jej; dzięki niej będziesz spokojniejszy w sytuacji stresowej. (Wiedza o tym, że ma się lekarstwo w zasięgu ręki jest często równie skuteczna, jak samo lekarstwo).

 

POMÓŻ SOBIE KONTROLOWAĆ SYTUACJĘ, NIECH CIĘ NIC NIE ZASKOCZY!

Przewiduj skutki aktualnej sytuacji i przygotuj się na nie.

 

NIE BĄDŹ SAM. KORZYSTAJ Z POMOCY INNYCH!

 

NIE BÓJ SIĘ FIZJOLOGICZNYCH OBJAWÓW STRESU!

Przyspieszone bicie serca, zlewne poty, trudności w artykulacji, itp. Niech nie będą powodem przerażenia, że coś złego się dzieje. Niech objawy stresu nie przyprawiają Cię o wtórny stres.

 

NAUCZ SIĘ PRZECIWDZIAŁAĆ PRZYKRYM OBJAWOM STRESU. ZNAJDŹ SWÓJ SPOSÓB NA WYHAMOWANIE EMOCJI!

 

DOBRZE PRZEŻYTY STRES DZIAŁA NA TWOJĄ KORZYŚĆ!!!

 

Opracowano na podstawie programu edukacyjnego dla maturzystów „Stres pod kontrolą”

ul. 11 Listopada 27, 26-600 Radom +48 36 408 54 Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.